
Ordfører i Moss, Simen Nord, gratulerer prosjekteringsansvarlig og byggeleder Roar Løken fra EVR Norge med vellykket installasjon av de nye hurtigladerne på Moss Havn. Foto: Trygve Sørli.
Moss Havn er nå den første helt elektriske havneoperasjonen i Norge. Ingen fossildrevne kjøretøy er lenger i daglig drift. – Vi er ferdige lenge før tiden. Når det går på skinner er det gøy, dette er å jobbe med innovasjon i praksis, sier havnesjef Geir Mosether.
19. mai 2025 markerer overgangen til en helt elektrisk havneoperasjon i Moss Havn. Når Moss Havn nå åpner nye ladestasjoner for elektriske nyttekjøretøy som også er tilgjengelige for eksterne aktører, er hele havneoperasjonen elektrisk.
– Jeg vil kalle det vi har gjort i Moss Havn for pionérarbeide, der vi går foran sammen med partnerne våre, som EVR. Jeg mener at vi er nummer 1 i Norge. Anledningen er at vi ønsker å være klimasmarte og at Moss fortjener et rent miljø, sier Mosether.

Driften i Moss Havn er med de nye ladestasjonene helt elektrifisert. Fra venstre: Ordfører i Moss, Simen Nord, styreleder i Moss Havn, Anne Herseth Barlo, havnesjef Geir Mosether, byggeleder og prosjekteringsansvarlig EVR Norge, Roar Løken. Foto: Trygve Sørli.
Hurtigladere
Innovasjonen i det seneste steget Moss Havn tar i bærekraftig retning, ligger i å ta i bruk ny hurtigladerteknologi for containertrucker. Energiflyten er fullovervåket og målt. Det er EVR Norge med hovedsete i Moss, som har levert prosjektering og byggeledelse på den seneste etappen.
– Elektrifiseringen er helt enkelt kjempebra. Det er 70% mer energieffektivt med elektrisk drift på havna enn med dieseltrucker. Støybildet er annerledes for naboer, det blir mindre avgasser, og den lokale forurensningsrisikoen med lekkasjer av diesel i sjøen er sterkt redusert. Og så selvsagt Co2-utslippene. Alt dette er veldig bra, både for folk i Moss og for bedriftene, sier sier byggeleder og prosjekteringsansvarlig fra EVR Norge, Roar Løken.
– Noen ganger kunne det ligge en sky av eksos på havna ved visse værforhold, fra og med nå er det jo ikke slik lenger, sier Løken.
Ferdig før tiden
Ladestasjonene skal betjene både havnens eget utstyr og transportører som opererer mellom containerhavna og innlandshavna. Opprinnelig skulle elektrifiseringen være ferdigstilt i 2026, men da prosjektet fikk inn en leverandør som kunne levere før tiden, gjorde de om både prosjektering og bygging underveis.
– Det er svært dyktige mennesker på EVR. De har levert varene så til de grader, vi skulle ikke vært ferdige før i 2026. De kastet seg rundt og ordnet opp, de er utrolig dyktige, sier havnesjef Mosether.

Fra venstre: Vegard Sundby, administrerende direktør i EVR Norge, Roar Løken, byggeleder og prosjekteringsansvarlig i Moss Havn, Roar Løken, EVR Norge. Foto: Trygve Sørli.
– Vi synes det er gøy å jobbe med Moss Havn som setter store krav og tør å gå i front. Sånne kunder liker vi å jobbe med, sier administrerende direktør i EVR Norge, Vegard Sundby.
– Vi har hatt bærekraft som en kjerneverdi i forretningsdriften helt siden oppstarten av EVR tilbake i 2002. Så dette er et fint prosjekt som passer oss godt, sier Sundby.
Moss Havn er den første miljøsertifiserte havnen i Oslofjorden. Havnen har hatt landstrøm for skip siden 2019, og benytter elektriske lastebiler, hjullastere, varebiler og arbeidsbåten “Gretha”. Det er installert 350 kW ladestasjoner i både containerhavna og innlandshavn og offentlig tilgjengelig hurtiglader for lastebiler på Vannem.